BinckBank heeft van twee groepen personen, waarvan een aantal in een stichting zijn georganiseerd, twee afzonderlijke claims ontvangen van in totaal 9 miljoen euro.
Dat maakte de beursgenoteerde onlinebroker woensdag bekend.
BinckBank zou volgens de claims tekort zijn geschoten in zijn zorgplicht tegenover derden (niet-cliënten). De personen hebben geld overgeschreven op de rekeningen van twee cliënten van BinckBank. Deze cliënten zouden, met gebruikmaking van deze gelden, beleggingsdiensten aan de personen hebben verleend zonder over de vereiste vergunning te beschikken.
Een claim van 6 miljoen euro komt van 15 beleggers die zeggen dat ze zijn gedupeerd door de Gemertse adviseur Rob van den B. (48) die begin deze maand werd aangehouden voor oplichting, bevestigde hun advocaat René Sterk woensdag. Van den B. handelde zonder vergunning en heeft de inleg besteed aan een luxe leven, zegt hij.
Juridische procedure
BinckBank is naar eigen zeggen niet tekortgeschoten in zijn zorgplicht en wijst aansprakelijkheid van de hand. Waarschijnlijk zullen beide zaken worden behandeld in een juridische procedure. BinckBank zal zich om deze reden onthouden van verder commentaar.
Een woordvoerder van BinckBank stelde desgevraagd dat het "op dit moment nog te vroeg is om in te gaan op een mogelijke voorziening'' voor de claims.
Advocaat verbaasd over afwijzing BinckBank
Advocaat Sterk zegt dat hij zijn uitgebreid gemotiveerde claim maandagmiddag heeft ingediend. Hij is 'uitermate verbaasd' dat BinckBank nu al tot een afwijzing komt en dat hij dat in een persbericht moet lezen. Een officiële, onderbouwde reactie van BinckBank heeft hij niet gehad.
De raadsman zegt dat de andere claim komt van een groep beleggers die op vergelijkbare wijze is gedupeerd door iemand anders.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl